Gepost door: Eulinkonline | 7 april 2011

Reggefiber maakt zich op voor groeispurt


Op 05.04.11 verscheen op Telecompaper:

dinsdag 5 april 2011 | 16:01 CET | Auteur: Erik Compter

Reggefiber heeft een nieuw logo en een nieuwe huisstijl geïntroduceerd. Eind vorig jaar maakte het bedrijf al bekend dat dit er aan zat te komen. Grootste winst voor het bedrijf: het hoeft niet meer te werken met de vele merknamen waarmee het in Nederland diensten aanbiedt. De naam Glashart wordt uitgefaseerd. De nieuwe huisstijl is verfrissend en was, mede daarom, broodnodig. Reggefiber was geen consumentenmerkt en om dat wel te worden moest het af van de uitstraling van een investeringsmaatschappij.

Naast een nieuw uiterlijk is er op de nieuwe site onder andere informatie over dienstenleveranciers te vinden en over gemeentes waar het bedrijf bezig is met de aanleg. Hoewel ze niet allemaal op de site te vinden zijn, heeft Telecompaper berekend dat Reggefiber inmiddels in 109 van de in totaal 418 Nederlandse gemeenten op enige wijze aan de slag is.

De nieuwe site levert tevens de nieuwe slogan voor het merk: ‘Eindelijk. Nederland krijgt glasvezel.’ Daarop valt nogal wat af te dingen. Hoewel Reggefiber al in een kwart van Nederland initiatieven ontplooit, valt de uitrol in zijn geheel enigszins tegen. Begin februari werd op het congres van de FTTH Council Europe bekend dat Nederland, dat zich nog wel eens op de borst klopt als het gaat om breedbandaantallen, in Europa uit de top tien gevallen is.

In 2010 heeft Reggefiber dan ook een relatieve pas op de plaats gemaakt. De beoogde groei van 200.000 aangesloten huishoudens werd niet gehaald. Slechts 150.000 (75%) van de groei kon worden waargemaakt (eind 2009 ruim 500.000 homes passed, eind 2010 ruim 650.000), gedeeltelijk door vorst. Voor 2011 en de jaren hierna heeft het echter ambitieuze plannen. Per eind 2013 wil het 2 miljoen aansluitingen hebben gerealiseerd, zo luidde de doelstelling die Reggefiber eind 2010 uitsprak bij een bijeenkomst over de werkzaamheden in Brabant.

Daarom pakt het nu een aantal zaken aan. De rebranding dus – één naam zal de naamsbekendheid bevorderen en dus waarschijnlijk de vraagbundeling verbeteren – maar bijvoorbeeld ook de graaf- en aanlegcapaciteit. Tot voor kort was het eenvoudigweg fysiek niet mogelijk om heel veel meer dan 200.000 tot 300.000 huishoudens per jaar aan te sluiten. Nu heeft Reggefiber het kennisplatform GIPPa opgericht om innovatieve ontwikkelingen met betrekking tot FTTH te creëren en binnen te halen. GIPPa, het Gemeenschappelijk Innovatieplatform Passieve Infrastructuur, moet eraan bijdragen dat de FTTH-uitrol versnelt van 200.000 huishoudens per jaar nu, tot 500.000 per jaar.

Reggefiber heeft hiermee twee voorname maatregelen genomen om de doelstelling te halen, hoewel de rekensom leert dat 2 miljoen buiten bereik zal blijven. Als GIPPa er al in slaagt de capaciteit begin volgend jaar op te krikken naar 500.000, dan nog moet Reggefiber dit jaar zorgen voor 350.000 aansluitingen en de twee jaar daarna ook daadwerkelijk in totaal een miljoen realiseren. Nogmaals, de vorst was in 2010 een grote spelbreker.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers op de volgende wijze: