Gepost door: Eulinkonline | 14 november 2013

Glasvezel storing woensdag 14 november 2013


Woensdagavond 14 november rond 20.40uur was er een glasvezelstoring in de regio Vorden en Hengelo(G). Analoge TV was nog de enige dienst die door de providers kon worden doorgegeven. Rond 22.30uur was de storing weer opgelost. Het is mogelijk dat u uw glasvezelrouter even spanningsloos moet maken om uw diensten weer te activeren. Ook is het mogelijk dat uw Digitale IPTV ontvanger (Amino) spanningsloos gemaakt moet worden, indien  deze niet wil doorstarten en op zwart blijft staan.

Een aantal dagen voor de storing werden er al meldingen gemaakt van haperende internetverbindingen. Ook ik heb deze haperingen vanaf zaterdag 09 november 2013 als zeer vervelend ervaren. Persoonlijk denk ik dat dit een voorbode was voor deze lokale internetproblemen bij de providers. Ik heb deze haperingen in dit artikel, dat vorig jaar geplaatst is, proberen te omschrijven.

ConceptsICT en KickXL hebben melding gemaakt op haar site van de storing. Helaas hebben Lijbrandt en KPN geen melding gemaakt. Of deze laatstgenoemde providers zijn getroffen kan ik persoonlijk niet beoordelen, maar meldingen op twitter geven aan dat ook daar de storing actief was.

Het glasvezel modem lampje bleef rood knipperen.

Mijn visie: KPN is voorbereidingen aan het treffen voor de rebranding naar Telfort. Het is op dit moment al niet meer mogelijk om uw abonnement bij KickXL, ConceptsICT of Lijbrandt te verlengen. Dit wil niet zeggen dat de kwaliteit van de diensten op glasvezel achteruit zou gaan. KPN is ook gebaat bij een soepel lopend netwerk en heeft zeker geen profijt bij dit soort storingen.

Inmiddels heb ik via twitter gevraagd naar de oorzaak. Dan pas zou de klant begrip kunnen opbrengen voor de ontstane storing. Inmiddels heb ik een reactie van Lijbrandt ontvangen. Mocht er meer bekend worden zal dit kenbaar gemaakt worden. Van de andere providers, is tot op heden, geen reactie gekomen. Het antwoord dat gegeven is, is niet bevredigend. Iedereen die getroffen is weet dat er een probleem was, dit is wel heel erg makkelijk om te communiceren.

Edit: Inmiddels heeft Lijbrandt een specifieker antwoord gegeven. Er zou een probleem met de DSLAMS zijn geweest. Dit probleem is vaker aan de orde gewest. Het is de routeringshardware in de aerea POP (dit is een wijkcentrale waar veel verbindingen samenkomen) die de uplink naar het internet verzorgt. Zeg maar dat een router in een popup is uitgevallen. Deze kan vermoedelijk alleen fysiek hersteld worden vandaar de tijdsduur van de storing.

Update: Ook KickXL heeft reactie afgegeven, wel erg makkelijk antwoord.

Update 16.04.13 Ook KPN heeft gereageerd zonder de gestelde vraag te beantwoorden.

14-11-2013 9-13-12 begrip 2

14-11-2013 10-33-13 bericht kickxl15-11-2013 10-02-43 KickXL 16DSLAMS14-11-2013 9-13-12 excuus KPN

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 


Responses

  1. […] november was misschien niet zo onverwacht als gedacht. Dit liet ik u al enigzins doorschemeren in dit artikel. Inmiddels heeft KickXL haar klanten geïnformeerd over de omzetting naar Telfort abonnement. […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers op de volgende wijze: